måndag 16 november 2009

Önskvärda egenskaper!

Ny vecka och nya tag. Efter att ha svettats, hostat och harklat isolering hela helgen är det dags att hoppa i arbetskostymen och utföra handlingar i medmänsklighetens kölvatten. Likt en superhjälte ska jag förmedla hopp och tro på en annars hopplsöt beskriven marknad, nämligen arbetsmarknaden. En marknad fylld av trender och konjunkturer. Många gånger beskrivs det i massmediala sammanhang så fruktansvärt svart eller vitt, men jag vill hålla mig till gråzonen. Något som har gjort att jag har tagit mig fram, i mina ögon sett, framgångsrikt. Med framgång menar jag att jag har blivit anställd där jag velat. Jag har sluppit arbetslöshetspiskans vinande krav och måsten. Mycket tror jag på mina sociala kameleontegenskaper och därmed samlat på mig en bredd som jag är otroligt stolt över, om man får vara det i Jantesverige.

På flyget hem kom jag över en artikel i DN den 10 november om vilka ord som ger dig jobb. Förra gången jag tog del av en sådan information så var ordet självständig det de flesta arbetsgivare ansåg vara den mest åtråvärda egenskapen hos sina potentiella medarbetare. Denna gången var det:

Strukturerad, självgående och prestigelös.

Det är fortfarande individualistiska drag som eftersöks och som anses vara vägen till produktiva och kunniga anställda.

Så om du är arbetslös så våga tro på dig själv för det verkar vara nyckeln till arbetsmarknaden! Det är lika intressant varje gång en sådan här granskning genomförs, för jag tycker det beskriver vad vi vill förmedla för människosyn och egenskapskrav.

Här är hela listan i sin helhet:

Vanligaste orden i jobbannonser
1. Strukturerad
2. Självgående
3. Prestigelös
4. Initiativrik
5. Ansvarstagande
6. Utåtriktad
7. Positiv
8. Serviceminded
9. Flexibel
10. Säljinriktad
11. Stresstålig
12. Pedagogisk
13. Entusiastisk
14. Analytisk
15. Kommunikativ
16. Kreativ
17. Disciplinerad
18. Resultatinriktad
19. Nogrann
20. Tävlingsinriktad.

(DN 10/11 "Här är orden som ger jobb")

Uppfyller du egenskaperna på denna lista, gratulerar då är det bara välja och vraka! dessutom verkar kunskap vara något överflödigt i vårt säljinriktade och individualistiska samhälle.