tisdag 27 oktober 2009

Vi ställer tillbaks utemöblerna!

Jag jagar och jagar, men sömgångarkänslan består. Kvalitet har fått stå åt sidan för kvantitet och utbildningarna avlöser varandra på jobbet. Vissa bättre än andra och detta påverkar sinnet och humöret under en minerad period. Men hoppet är det sista människan överger och jag tar in allt vad jag´kan för att bearbeta detta när jag landar. För tillfället är jag bosatt i en resväska och det är bara att hålla ut under årets mest jobbiga vecka.

" Årets mest jobbiga vecka
Går det trögt på jobbet just nu?
I så fall är du inte ensam om upplevelsen.
Enligt forskare är detta den mest oproduktiva veckan på hela året.

I söndags ställde vi tillbaka klockan en timme. Därmed är det rejält mörkare på morgonen, och snart blir det även mörkare på eftermiddagarna.

Det här slår hårt mot arbetsmoralen första tiden efter tidsomställningen – så hårt att produktiviteten rasar 50 procent den här veckan, enligt Daily Telegraph.

Hälften kämpar med att klara veckan
Hela 52 procent kämpar med att klara arbetsuppgifterna i veckan, och åtta procent planerar att sjukskriva sig eftersom de blir så deprimerade av tanken att gå till jobbet, enligt en studie av 2 000 arbetare på Promtour, som jobbar med Kanarieöarnas turism.

"Inget skämt"
- Vinterdepression är inget skämt, säger Dr Christian Jessen till tidningen.
- Om du tycker att vintermånaderna är tuffa, speciellt runt december och januari, är det möjligt att du lider av höst- och vinterdepression som påverkar humöret. I så fall bör du fundera på hur du kan få mer dagsljus på dig, säger han."

(www.nyhetskanalen.se, Publicerad 27 okt 2009 10:19)