fredag 18 september 2009

En underbar dag i ronneby!

Igår var en mycket speciell och annorlunda dag. Att få träffa och se så många små kantarellsställen i Ronneby kommun hade jag alddrig förväntat mig. Allt på grund av att jag följer ett mönster och håller mig till min lilla galsbubbla. Igår fick jag följa med till några arbetskollegors små glasbubblor i Belganet, Backaryd och Hallabro. Orter som jag endast besökt som liten då jag skulle spela boll och det var endast dit jag kom. Inför träningen till vätternrundan värmde jag upp med Bräknetrampen och det fick mig på andra tankar och blev nyfiken orternas små pärlor.

Igår var en sådan dag! Efter viss skepticism hoppade vi i våra arbetskostymer, greppade våra portföljer fullmatade med erbjudanden från staten och masade oss ut i bygderna och dess tassemarker. Och vilken dag! Jag har aldrig översköljts av så mycket positiva intryck och guldkantade ställen med människor som överöste mig med berättelser och funderingar. Allt från clematisodlaren som aldrig lämnade sin socken, hockeyfanatikern med sin kvast till den tyske fiskodlaren. mängder av verksamheter som jag inte ens trodde fanns i lilla Ronneby. Lilla Ronneby blev helt plötsligt stort och oändligt. efter en hel dag var jag helt slut och jag hade kunnat besöka dessa ytterliggare levnadskonstnärer och hantverkare som brinner för sina yrken som blivit en livsstil.

Mina tankar förs till När toffelfabriken tystnar och jag kan inte hjälpa att tankarna förs till hur allt ska "normaliseras" och passa in i vad andra anser vara normalt och acceptabelt. beslut som många gånger inte tar hänsyn till avvikande beteenden eller smalare intressen.

Så för att utveckla Ronneby och vara stolta över vad vi kan visa upp är det inte alltid torget som behöver vara det mest föredömliga och det vi vill visa upp för turister.

Ronneby är en helt underbar trakt om vi ibland ger oss i de trakter vi aldrig varit. Jag är helt lyrisk efter denna dag och kommer leva länge på de underbara hantverkare och livsnjutare jag mötte igår. Tack för att ni finns!