onsdag 22 juli 2009

semestertankar i en hängmatta eller ett liv utan ernst...


Vi utforskar, skapar och påverkar. Kreativa förmågor påverkar till det sunda och till det osunda. Bilar, tåg och badkar, alla kan de bli våra fiender! Vi skapar våra fiender, men även våra vänner. Vi gör våra val. En del medvetet, andra omedvetet. Vissa saker ligger i våra händer. Saker som vi kan påverka. Allt ligger i våra händer intalar vi oss unga och naiva. Erfarenheten lär oss något annat. Världar öppnas upp och vi känner oss mindre och mindre. För andra skapar det storhetsvansinne eller visioner. Val, öde eller slump?

I detta sätts liv till världen. Även de medvetet eller omdedvetet. Slarv kan kosta oss blod, svett och tårar. En del tror de kan ha kontrollen över livet, över allt i livets ridåer. Förutseende och beskyddande planerar de för framtiden och inget får stå i deras väg. Det byggs glasbubblor som senare i livet kan sätta sina spår. Till det positiva, men även till det negativa. Försiktiga och försynta utforskar barnen livet utanför. Andra klamrar sig fast i det som kommer i deras närhet. Maskrosor som klamrar sig fast i verkligheten. En del helt utan förmåga att förstå vad livet utanför inneburit. Andra varse om livets grymheter. Ondska, asfalt, torka, svält och död. Allt i livets kloaker har flutit förbi. Lyckligt ovetandes har en del av dessa barn seglat på syndernas sura kloakvatten i sin lilla glasbubbla fylld av kärlek och kontroll. Vilka av dem har lärt sig vad som finns framför dem eller vilka vägskäl som kan kosta eller berika?

Våra fiender driver oss till vanvett då vi inser att vi inte kan påverka allt. Bilar, tåg, badkar, livet eller oss själva! Vi har skapat livsverk och det är de som stundtals skrämmer oss. Livsverk som vi byggt upp inom oss. De som nu stundtals skrämmer vettet ur oss. Tankar som sätter en liten törnrosa tagg i våra glädjefyllda och omtänksamma hjärtan. Helt ovetandes om våra otäcka hjärnspöken som gnager sig in i våra medvetanden. De som sätter spår till att vi tillslut inser att allt inte ligger i våra händer.

Framför mig ligger det som jag skapat, fostrar och lär om livet utanför bubblan genom våra godnatt sagor. Sagor om ett liv fyllt av otäcka troll, men även fyllt av kärleksfulla feér som vakar över oss med sitt spö i beredskap. Allt kan hända, men vi vet inte när, var, vad eller hur. Ovissheten skapar sår som vi lär oss av. Plåster läker de sår som vi utforskar i det okända. Att våga, värdera och älska det som ligger i våra händer skapar tro och hopp. Allt annat är hjärnspöken som har tråkigt en sen söndagskväll. Att skapa ett liv, ett livsverk är vår lott.

Min lott är att odla i min sagolika trädgård! Min familj, mitt hem och min lycka finns inom mig och besegrar vilka fantasimonster som helst. Det andra ligger i min vardag och därför i min makt, eller?