onsdag 24 juni 2009

Vansbro, en håla jag har saknat!


15 dagar kvar till Vansbro halvsim. Temperaturen i Västerdalälven är idag 14, 1 grader. Det mina vänner är kallt för någon som blivit äldre. Förr i tiden var det en temperatur jag kunde simma, leka och hoppa i utan bekymmer. Med åren blir man förståndigare och badar inte förrän en halvtimme efter maten, i bästa fall!

Det farliga med denna utmaning är att jag tar det relativt lättvindigt. Överallt får jag höra att det är 1,5 km "plask". Men det är ändå ca 60 längder i en 25 meters bassäng som ska klaras av i motström och 14 grader. Därför får jag nu väcka upp mitt medvetande och börja sista minuten träna både simning i havet och mental tuffhetsträning.

En rolig sak är att även min bror slår följe till denna gren för att få återuppleva den härliga tiden vi hade som vildmarksinstruktörer i dessa trakter för allt för många år sedan. En tid som blev början till ett slut, men även slutet på en början. Mycket hände i dessa djupa skogar som en ensam och liten pojke med dåligt självförtroende hade svårt att hantera. Men som stärkte och förändrade likt den fula ankungen. I dessa trakter har det både cyklats, åkt vattenskidor, klättrat, gråtit, skrattat, saknat, paddlat, längtat, badat och vuxit. Ett kapitel som jag idag kan drömma tillbaks till. Ett äventyr fyllt av vänskap och utmaningar som skulle förändra mitt liv.

Därför ska det bli roligt att komma tillbaks och se om tiden stått stilla i denna lilla "håla" och se om allt är sig likt. Förhoppningsvis är det så!