torsdag 25 juni 2009

Skärgårdsinpiration i ett rofyllt liv.


(bild hämtad från hemmakanalen.se)


Jag känner mig lugn, rofylld och harmonisk. Som om en Ernst är på besök i mig. Livet är underbart och allt är bara så där....suckande skönt. Präktigt vandrar jag bland smultronen på tomten och trär upp dem på strån. Det ljuva livet präglas av måsar, höbalar och inredning. Till detta slinker en och annan hemmabakad kanelsnäcka ner i strupen och den nylagade saften släcker törsten i sommarhettan. Tänk vad livet kan vara underbart. Men hur ser verkligheten ut då? Inte riktigt så bra som Ernsts! har nog avverkat 200 snickartimmar på ovanvåningen. Bara 600 kvar innan jag kan njuta av resultatet. Inte ens då är jag kvar då nästa projekt kommer påbörjas. Och så kommer det hålla på livet ut, eller? Hängmattan är en dröm, saften en illusion och kanelbullarna ett minne blott. Smultronen är nog det närmsta jag kommer denna idyllen bland dessa saker. Finns annars en mängd andra inslag som andas idyll blandat med vardagsåtaganden eller snickarmåsten. Ett liv som har sin charm och ro.

Tyvärr hade jag behövt Ernst nu, men jag hade nog fått krupp med att snickra med denna rosökande poetiska snickare. Dock förespråkar jag harmoni i livet och det är väl något Ernst äter till frukost.

Roligt att se dessa pärlor som Sommar med Ernst lyfter fram. Än roligare var att några blekingska fiskare fick vara med på ett hörn. Men jag trodde det var förbjudet att fiska ål idag?

Tipsen jag tog med mig från Garpen var panelväggen. Vi har kört samma stuk på nedervåningen, men kommer ta i än mer med dessa ljusa inslag på ovanvåningen. Precis som Ernst. Skillnaden, eller det som inte syntes i programmet, är att det är bra att måla brädorna en första gång innan de kommer på plats på väggen. Eller köper dem färdiggrundade. Anledningen till detta är för att när träet torkar och brädorna drar ihop sig så syns det omålade i springorna tydligt. Ett annat tips är att blanda trälim och sågspån, som sedan fylls i skruvhålen. Du får då en jämn yta utan skruvhål som sedan bara är att måla över.

Panel kommer vara ett stort inslag i vår skärgårdsinspirerade Livsverk. Inpirationen till ovanvåningen är hämtat ur boken Nordljus. en bok fyllt av härligt lantliga byggen. Ljusväggen med plåtkakelskivorna tar vi med oss från gårdagens Sommar med Ernst.