onsdag 10 juni 2009

En berättelse om att uppfylla sina drömmar och förverkliga sig själv


Från att ha varit fullt fokuserad på cykling är det nu dags att rikta om parabolen inför kommande tävling. I början av juli bär det av till Vansbro för att ta sig ett kallt dopp i Västerdalälven. Det ska bli mycket roligt att komma tillbaks till den plattform där jag började hitta tråden över vem jag var och ett bubblande självförtroende började spira. Dock tog det ett tag med ett antal snedsteg innan jag hittade den röda tråden i mitt livsverk. Urskogarna med dess kraftfulla älvar hade ett lugn som jag fastnade för, men där fanns även fantastiska möjligheter till äventyr som skiljer sig från mina hemtrakter. I det livet blommade jag ut till den stolle jag är idag.

Apropå funderingar över vem jag är och hemtrakter fick jag svar från en vän från Halmstad som jag inte pratat med sedan just Halmstad. Efter att ha läst hans funderingar och äventyr på nätet, så var det något som vaknade till liv inom mig och jag kände igen mig i hans funderingar. Skillnaden är att han har fullföljt mycket av det som jag en gång i tiden drömt om och befinner sig nu nere i Nya Zeeland, Australien och på väg hem till Sri Lanka. Likheterna bestod i hans funderingar över vem han var och skillnaderna var att han konverterade över till buddhismen som munk. En värdig filosofi, för en värdig man! Inte för att jag funderat på att bli munk, hade nog inte klarat det rastlös som jag är, men de filosofiska tankarna är mycket intressanta. Även livet han lever för övrigt kan nog få vem som helst att bli avundsjuk, då jag minns honom som en livsnjutare utan dess like. Hur som helst var det jätteroligt att få höra från honom.

En annan del av vardagen består nu av att slå mig till ro i den kommunala korridoren och göra klart alla projekt innan semestern. Det är svårt och kräver att motivationsmotorn jobbar på högvarv. Är många slut i huvudet och för en som jagar nya plattformer är det svårt med både framtidsfokus och nulägesarbete. Men det funkar, även om det inte går så snabbt och smidigt som jag skulle önska.

Annars kliar det nu i snickarfingrarna efter att ha kommit i från den kliande isoleringen och förhoppningsvis ska vi kunna flytta upp på ovanvåningen i sommar. Är i det stadiet där det vankas tapetprover och då blåser det medvind i dessa fingrar. Krävs dock nogrann planering för att hinna med allt och det är vad jag behöver för tillfället. Tänkta även jag skulle uppdatera lite bilder från Livsverket eftersom jag sagt det så många gånger utan resultat. Ett av mina ledord är ju faktiskt "gör det eller släpp det", så därför har jag lovat mig själv att göra detta innan fotbollen ikväll.

Ha en skön dag och njut av den härligt kalla sommaren. Det gör jag, för då slipper jag ha dåligt samvete över att stå inne och snickra. För er som inte har något att göra en regnig sommardag rekommenderas varmt Robin Sharmas munken som sålde sin ferrari.