onsdag 13 maj 2009

En berättelse om vackra miljöer.


Tankar väcks, omvärderas, släcks för tillfället. Det finns många goda krafter och tankar i min omgivning och många av dem verkar vilja dra åt samma håll. Mina diskussioner har på senaste tiden kretsat mycket kring profilering av vår landsbygd som gjorde att jag för några år sedan sökte mig tillbaks till denna oas. Mina tankar kretsar som sagt till hur dessa kan paketeras och väcka en kraft och engagemang för att väva samman bygdens idyll. Än så länge har jag inte stött på någon som varit negativ till att hitta dess unika inslag och delge just deras "pärla". Ingen verkar heller vara främmande för att involvera sig i arbetet. Men hur ska arbetet gå från ord till handling?

För mig handlar bygden om sagor, berättelser, skrönor och historia. Här finns ett otal berättelser som jag fick lyssna på som liten när morfar och hans syskon förgyllde våra sommarkvällar med spännande historier med lokal anknytning. På detta sätt har jag med mig något som jag ärt bortskämd med, en levande bygd. Berättartraditionen är inte lika naturlig idag som den var då, och jag tillhör inte "då" generationen ännu. Men hur kan det på ett naturligt sätt ske en "berättartradition" idag?

Blekinges idyll handlar mycket om vackra miljöer, trädgårdar och landskap. Men det finns minst lika många spännande historier och inslag som utspelats i miljön. Allt från nunnor med heliga källor, snapphanar, fattiga stenhuggare eller minkar som simmar ikapp med ryska ubåtar. Hur kan detta packeteras och dokumenteras för att inte försvinna.

I min barndom berättade min morfar om en hemlig grotta i närheten av där vi bor. För att vi inte skulle utsätta oss för denna fara curlade min morfar redan på den tiden. Curlingen bestod av att inte berätta ingången och min morfar var envis, så han tog med sig hemligheten i graven. Myter och spekulationer har gjort att jag än idag kan gå och fundera på ingången när jag går förbi detta berg.

När jag första gången hörde om att Stina Werners slott på Göholm äntligen skulle renoveras väcktes förhoppningar om att en helt sagolik miljö börjar leva upp. För det har svidit i hjärtat varje gång vi promenerat i denna miljö och sett dess förfall. Slottet är ett exempel på en otroligt vacker miljö med underbara förutsättningar för både vackra miljöer och spännande historier.