fredag 17 april 2009

En myra i vårsolen!


Bråda dagar gör att det arbetas och arbetas med precis allt känns det som. Kropp, sinne, sig själv, familj, barn, arbete, fritid och Livsverk. Bland dessa inslag kommer det ibland en del oförutsedda och lärorika händelser att reflektera och lära sig av.

Dagens inslag handlade om övernattningsmöjligheter i metropolen Motala. Metropol utifrån perspektivet "prisläge". Priset var i klass med vilken storstad som helst. En annons i en tidning utlovade en helt annan, mer realistisk prisbild. Efter två dagars bollande mellan olika hotellbokningar och avdelningar gav jag upp, för att slippa sova på en upplåsbar luftmadrass dagen innan jag ska tillbringa 15 mil på en cykelsadel.I dessa lägen är det bra att ha en uppborstad fader som älskar att läsa lusen av de som använder sig av dessa, moraliskt förkastliga, tekniker. Han gick fullständigt i taket när han hörde vad jag råkat utför och än mer att jag hade gett upp. Min lärdom blev att det är betydligt lättare att läsa lusen av någon när man är insatt i deras lagar, regler och policys.

En girig ansvarig hotelldirektör såg sin chans att inbringa pengar, men han bet sig i svansen då han öppnade Pandoras ask. Efter min fader fick höra talas om deras tillvägagångssätt och bemötande slet sig kamphunden inom honom. Likt en fradgande Rottweiler slet han personal, direktörer, städerskor, allt vad han kom över, i stycken och resultatet blev en fri övernattning. Allt på grund av att hotellkedjan inte förstått att det finns en del kunder som inte gör så som man alltid gör, som jag. Att jag inte läst tillvägagångssättet i annonsen ordentligt hör inte hit. i alla fall tänkte jag ett steg längre och ringde direkt till hotellet istället för bokningscentralen i yttre Sibirien som inte har en aning som vad som sker runt om i världen. Samtalet direkt gjorde att ett flertal luckor uppenbarade sig i deras "prov-bo gratis, gott, lyxuöst, underbart, var som helst, när som helst, utom när det egentligen behövs" filosofi och deras marknadsföringsstrategi fallerade. Lärdomen är att inte bara titta på säljarens Colgate leende utan läsa in sig på manual och bakgrund för att hitta dennes eventuella Akilleshäl. Ingenting är gratis idag och det finns alltid någon baktanke med många "fula" knep. Tyvärr är jag inte lika kaxig och påläst vad gäller direktmöten och går på de fula knepen för att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt med så liten egen investering som möjligt. Men Platina, guld, superduper kunder lär sig systemen och det är precis vad min fader gjort. Hårt, men rättvist! Dock får vi nog se till så att inte personalen spottar i vår mat när vi kommer att njuta som kungar natten innan helvetesritten, eller himlafärden som en idrottspsykolog skulle välja se den som.

Igår kändes tränigen definitivt inte som någon himlafärd då andra träningspasset gick av stapeln i kyla och snålblåst. Även vädret har påverkats av lågkonjunkturen, för det blåste inte bara snålblåst på den finansiella marknaden igår. Som tur väl var hade jag införskaffat material för att vara förutseende och ligga steget före och det gjorde trippen mer uthärdlig. Sessan skrattade så hon vek sig och jag fick en del skamliga förslag i min omgivning efter mitt val av cykelbyxor. Det gjorde att jag kände mig som Borat iklädd sin snygga gröna baddräkt.

Vad gäller cykelturen kändes det tufft och ibland funderade jag över vad jag gett mig inpå. Men efteråt är det väl värt turen, då kroppen är helt utpumpad och jag känner segerns sötma pumpar runt i kroppen som gör mig starkare. Det är spännande att anta utmaningar, men det är mer spännande att pressa sig själv för att se hur långt jag kan gå. efter att ha vunnit en sådan kamp inombords gör att jag växer och ger mig mer kraft trots att jag i fysisk mening är helt utpumpad. Det är det som är tjusningen med den mentala tuffhetsträningen. Att slita, orka och växa likt en myra i vårsolens myrstack.

Även jag har nu gett mig inpå att stödja landsbygdssatsningar och ska ge mig ut på Bräknetrampen den 9 maj som uppvärmning till Halvvättern.