torsdag 5 mars 2009

Och vinnare är...

Nu är menyn fastspikad, naglad och klar inför helgen. I denna stund lamineras den och förgylls med en kulinarisk aura för att kunna produceras till helgen.

För min del kommer det innebära att jag få hänga på de andra grabbarna som förkläde, slev och hanterbart redskap eftersom jag måste ha guide eller kokbok för att laga makaronipudding. Troligen kommer jag öva, öva och åter öva under fredagskvällen eftersom vår mysfredag består av matlagning, lugn och ro med familjen. Vuxenpoäng så det skriker om det, men mysigt är det.

Tyvärr var det sista avsnittet av Hjärnstorm igår och det fick en liten annorlunda tvist, då det skulle visa på hur lättmanipulerade vi är och att vi alltid ska granska våra källor kritiskt. Vi bygger upp våra sinnesbilder utifrån olika iaktagelser och förförståelse och kanske är du, liksom jag, en naiv och godtrogen landsbygdspåg från Skåne.

Våra "mentala olikheter" är något som blivit till bränsle för min nyfikenhet. En nyfikenhet som engagerar och drar iväg mig till kreativa landskap där jag kan frossa i beteenden och iaktagelser. Mitt intresse ligger i hur en person kan tolka ett budskap positivt medan en annan hänger läpp och tolkar budskapet negativt.

I mitt yrke är det en balansgång att hitta ett effektivt budskap som hälsokommunikatör och att inte budskapet tolkas som pekpinne och förmaning. Något som kan resultera i att tolkningen innebär en upplevelse av samhällskrav. Konsten är att utforma det som ett tryggt stöd och en möjlighet för just Dig.

Sanningen ligger i betraktarens öga säger ett gammalt ordspråk. Pessimist som jag varit har det inneburit att åtskilliga anammade budskap blivit till krav, större krav och ohanterbara krav. Något som gjorde att självbilden rasade när jag inte kunde leva upp till dessa krav. Jag blev likt tjuren Ferdinand som hellre satt under sin korkek i tryggt förvar än att vara ute och stångas med de andra små tjurarna.

Som tur väl är har denna personlighet förändrats och jag har nu funnit en metod som gör att många budskap och uppgifter blir till utmaningar och möjligheter. Dock är det en balansgång med vilka utmaningar som gett mig rättvisa förutsättningar, då en del uppgifter som presenterats inför mig varit orealistiska och inte direkt verklighetsförankrade. Trots tuffa förutsättningar har jag gett mig inpå dessa där det funnits tydliga exempel på skrivbordsprodukter där saninngen legat i skrivarenn öga. Verkligheten har varit något helt annat. Godtrogen och naiv har jag antagit dessa uppgifter och utmaningar som senare kostat mycket blod, svett och tårar. Lärorikt, men ack så krävande.

Motivationen har ibland legat i ett antal hungriga, blodtörstiga krav med svischande piskor som rappat min blodiga rygg istället för morötter som hängt framför mig med sin oranga lyster. På grund av utebliven feedback från en del arbetsgivare, annorlunda ledarskap och stram ekonomi har jag fått plantera morötter själv och det är väl det jag främst lärt mig som projektledare i kommunal regi och som har härdat min pansarbeklädda rygg.

Helgens morötter är vinnarrecepten där grabbarna lyckades utse tre recept som vinnande bidrag. demokartiskt och för att ingen skulle ha skapat i onödan utsågs en rätt från varje person. Min huvudrätt var den som vann, med lite hjälp av tjuvlyssnande, och som jag nu kommer få axla som projektledare i köket...

Förrätt:

Osttortillas


Min huvudrätt:

Kyckling med parmaskinka och balsamsås



Efterrätt:

Fuskhalloncheesecake