onsdag 18 februari 2009

Olika förebilder


Jag sitter på kontoret och plötsligt går larmet. Batmanmobilen ringer och katastrofen hemma är ett faktum. Snabbt hoppar jag i hjälteutstyrseln och är redo att rycka ut. Dock inser jag mina begränsningar och använder min andra livlina, plånboken. Att laga en borrmaskin som lagts i blöt är saker som inte ens Batman klarar av. Till hans förtret.

Elliots favoritleksak är nämligen en borrmaskin och han snickrar och donar med denna överallt, på lämpliga och mindre lämpliga platser. Nu när den inte fungerar upptäcker han det ena arbetet efter det andra som måste förborras och uträttas. Han är helt förtvivlad över att inte ha rätt verktyg och har följt farfars materiella inställning. Det ligger definitivt i släkten med materialister.

Jag känner igen det själv. Att stå och ska utföra ett fullgott arbete som inte resulterar i fackmannamässigt utförande är frustrerande. Det behövs ibland mirakelverktyg och Elliot har dessa. Hans borrmaskin fixar allt från peta öronen, spika eller borra i sten. Det är hans heliga graal och bara hans fantasi hindrar honom till vad som ska skapas och snickras ihop. Jag själv jämförs med byggare Bob och han tjatar och tjatar om att få gå och snickra med pappa.

Som sagt så har vi hamnat i lite av byggkoma efter alla åkommor och jag hoppas nu få sätta igång arbetet tillsammans med Elliot igen.

Jag har Bygglov och Äntligen hemma som givna tablåtider, men Elliot har tagit arbetet till ytterliggare en nivå. Hans givna tablåtid är byggare Bob som blivit hans Timmell.

Så fort tillfälle ges sänder han ut ordern "opp där" och som blivit hans favoritmening. "Opp där" innebär snickerier på ovanvåningen och han fullständigt frossar i arbete när han är där. Tänk om jag själv hade haft den orken och inspirationen med isolerandet. Men nu ska det bli ändring på det! Tillsammans skapar vi alla i familjen vårt Livsverk och snart ska vi vara i fas. Så vi kan uträtta snickerier i Elliots egna rum som både mamma och pappa har stora planer på.

Vi har mycket att se fram emot och tillsammans planerar vi det ena rummet efter det andra och ritningen är precis klar med sovrum, badrum i badrummet, walking closet och ett allrum i skärgårdstecken med mycket vitt trä. Det ska bli mycket spännande att få inreda när vi väl är där rent fysiskt.

I och med att 2009 är handlingens år ska verktygen inte vara något hinder och det innefattar även Elliots löften och förutsättningar. Jag ska därför inhandla nya mirakelvertyg åt honom idag så han kan fortsätta skapa och ge pappa inspiration.