måndag 19 januari 2009

Löneförhandling, mer än bara högre inkomst...



Nu är det konstaterat! Karriären bidrar inte bara till större möjlighet till att konsumera. Den påverkar mer än kvinnors möjlighet till att shoppa loss, som kan ta oss ur finansiella kriser. Kanske hade skillsmässostatistiken sett annorlunda ut eftersom männens lön berikar även kvinnornas... sexliv?!?!

Lite nervös och nedstämd blir jag allt när jag nu även får detta i ansiktet en gråtrist morgon som denna och jag tampas hjärnspöken och bristande insikter för hur jag ska ta mig upp i karriären. Jag hade alltså även blivit en bättre älskare om jag lärt mig löneförhandla på ett bra sätt. På så sätt hade jag inte behövt gå runt och vara nervös för att min partner ska lämna mig, en fattig kommunalare. Inte direkt den största attraktionskraften på puben. Nu blir oron ännu större eftersom:

"Partnerns pengahög visade sig spela stor roll för hur ofta kvinnan fick orgasm. Till och med större än hur snygg och välbyggd partnern var."

Jag får alltså lägga ner min träning och omprioritera till finansplaner och börsspekuleringar för att bli rik och mer attraktiv för min partner. Inom folkhälsan fick vi lära oss att socioekonomin påverkar vår hälsa, men de utelämnade denna viktiga information. Kanske besparade lärarna oss den grymma insikt, då vi som studenter inte tillhöde de mest kapitalstarka i samhället?

Enligt dagens forskningsrön ger större plånbok kvinnor fler orgasmer. En omfattande studie som Newcastle universitetet genomfört i Kina.
- ökad inkomst hos partnern hade en hög postitiv effekt på hur ofta kvinnorna uppgav de fick orgasm, säger Thomas Pollet till Times online.

Så för att jag ska bli ännu bättre sexpartner får jag nog vässa min stundande löneförhandling.

Ska ge er läsare lite hopp. Det finns tre olika sorters lögner inom forskning, lögn, förbannad lögn och statistik. Finns ett antal confounders i denna studie som vilken student som helst hade kunnat genomskåda. Men all publicitet är bra publicitet, eller?

Bästa citatet sparar jag till sist. Read and weep:

" Forskarna drar evolutionsbiologiska slutsatser av sina resultat och antyder att kvinnor har en medfödd "gold-digger"-gen.

– Det skulle kunna främja känslomässiga band med högkvalitativa män eller signalera att kvinnorna är nöjda och inte kommer att söka sig till andra män. Vad orgasmerna säger är "jag är extremt lojal, så du borde investera i mig och mina barn, säger Thomas Pollet." (Metro 2009-01-20)

Gissa om jag ska hem och vifta med sedlarna för att se om rönen stämmer! Tror inte Darwin tog med dessa aspekter i sin evolutionslära... tänk vad vi utvecklas och lär oss för var dag som går.