tisdag 6 januari 2009

Ett annorlunda år

Det nya året har gjort sitt intåg och med det har även föregående år utvärderats. Nu i julhelgen åtnjöt jag ihop med barndomskamraten Esko Fox and anchors pubmiljö och kände oss som kungar i öronlappsfåtöljerna med vässat intellekt. Tyvärr drog jag nitlotten och kunde inte insupa deras miljö fullt ut med fatöl och rökiga whiskysorter. Esko njöt i fulla drag, eftersom detta var två föräldrar på grönbete. Utvärderingar och skrönor avlades och tillslut landade vi i våra egna prestationer och livshistorier, eftersom vi tillbringat mycket tid genom åren tillsammans känner vi till varandras akilleshälar.

Under åren som gått har vi tagit med oss olika lärdomar och erfarenheter, men även defekter som Esko uttryckte det. Efter ett tags samtalande kring dessa defekter ansåg jag det hade en negativ klang, men uttrycket kvarstod. En defekt Esko kunde titulera sig var prestationslathet. Ett intressant fenomen som innebar att han kände att han aldrig behövt kämpa för något, utan haft det lätt för sig fram till dagens datum. Nu utgick han mest från arbetslivet och jag kunde inte annat än att säga att miin arbetsresa varit av raka motsatsen och jag nu känner mig prestationstrött. Jag har givit mycket under resan, men inte fått tillbaka mina investeringar i samma valuta. kort sagt kan det sägas att jag mest givit, men inte fått tillbaks i samma utsträckning.

Därför är det dags att göra 2009 till ett handlingens år och en utmaning är redan på intågande. Vi får se om det är någon i min omgivning som antar en halvklassiker. allt för att testa gränser i lagom doser och för att se om en klassiker kan vara inom räckhåll. Detta är inget nyårslöfte, då det innehåller mer substans och allvar än så. 2009 ska handla om smarta mål och mental tuffhetsträning... men dessa ämnen tar vi en annan dag.

Välkommen 2009 och jag tror ni kommer märka under året att bloggen kommer få andra fokus än 2008.