fredag 5 december 2008

Sekunden är just nu

"Vi lever en sekund i taget, och sekunden är just nu."

Ja, så sa Eyvind Johnson en gång i tiden och jag har kommit på mig själv med att så är inte fallet för mig. Min hjärna söker hela tiden blickfång framåt och jag tappar bort själva lärdomen i det sekunda ögonblicket.

För någon dag sedan fick jag lite mental kvalitetstid på väg hem från den stora staden och dess hektiska julrusch. Jag satt och samtalade med en god vän och under samtalets gång slog det mig plötsligt att min framtidssträvan gör att jag aldrig känner mig nöjd.

Jag kände mig som en liten hundvalp som suttit och trånat efter husses delikatesser på köksbänken ovan huvudet. När han sedan gått därifrån har jag haft full fokus på husse och hans fat och vad det kunnat erbjuda. Omedveten om att jag precis snubblat över min egna matskål fylld med oxfilé och andra läckerheter.

För mig fick jag känslan av att vara denna bortskämda lilla hundvalp som inte sett vad jag haft i min egna skål. Något som jag så här i efterhand uppfattar som en bortskämdhet av livet. På något sätt tror jag tyvärr detta varit en överlevnadsstrategi som jag nu behöver justera.

Senare delen av mitt liv har till mångt och mycket handlat om jobb, projektanställningar, husbyggande och ekonomi. Alltid med en rädsla över att förlora allt genom den otrygghet anställningarna orsakat. Något som gjort att jag tvingat mig själv till att ha ständiga mål och planer för framtiden. Troligen en ren försvarmekanism för att jag ska slippa leva i en ovisshet. Många har sagt till mig att jag har en stor självkännedom och insikt i vad jag vill göra i min framtid. Är det verkligen så? Kan det inte vara så att lyckan finns här och nu i de goda och nära relationerna, min familjesituation och mindre i mina "meningsfulla mål". Mål som handlat om yrke och inkomster. Det är kanske dags att programmera om hjärnan och se att vi har så vi klarar oss vad gäller inkomster och materiella ting. Men habitueringseffekten, mer vill ha mer, är en farlig drog och nog så förblindande.

Jag har nu identifierat mina tankar och ska programmera om de "meningsfulla målen" till verkligt meningsfulla mål. Mina tankar har handlat om att nå det perfekta yrket, perfekta huset, perfekta förhållandet och perfekta jaget. Time to say goodbye to those said days som en klok musiker en gång sjöng. Jag ska nu lära mig vad jag mår bra av och finna min inre trygghet och självförtroende. Mitt "pling" är nu inprogrammerat som gör mig medveten i vad jag mår bra av. Plingen ska dessutom handla om vad jag mår bra av och inte omgivningen.

Rolf Ekman, professor i klinisk neurokemi, uttryckte i en artikel i SvD 2005 att...

"många lever sedan, med tankarna i framtiden, för att vi inte är nöjda med nuet. Vi tror alltid att det är bättre någon annanstans.
-Vi blir utnyttjade kommersiellt och får så mycket information att vi blir osäkra på vad vi själva vill. Även om vår hjärna kan ta emot all information så kan vi inte hantera den. Vi måste lära oss att välja - eftersom vi inte kan göra allt - och vara lyckliga i de val vi gör."

För mig är det dags att gotta i sig skålen med oxfilé och andra delikatesser, istället för att blicka på vad husse har att erbjuda...

Lista över 100 sätt att leva i nuet av Margaretha Ivarsson.
(www.margaretaivarsson.se)

plocka upp någon annans skräp
spring ett varv runt kvarteret
tro på dig själv
skriv alfabetet bakifrån
plantera ett träd
res dig upp i bussen och erbjud någon annan din plats
dagdröm en hel dag
ät något du aldrig ätit förut
tillbringa en timme i en kyrka
släng din klocka
lägg pengar i någon annans parkeringsautomat
ta med din morfar på bio
besök någon som är ensam
var vaken ett helt dygn
gå ut när det ösregnar
köp en hatt
ge bort din älsklingsbok
tala sanning en hel dag
skrik rakt ut
förlåt en ovän
ta på dig olika strumpor en dag
lyssna på ett språk du inte förstår
lär dig lyssna lite mer
skicka ett vykort till din chef
sjung en sång på en offentlig toalett
ha socker på ditt ägg i stället för salt
beröm din konkurrent
köp blommor till din mamma
stanna upp 13.50 varje dag och tänk på något roligt
färga håret grönt

ring från en telefonautomat
sov i köket
mejla statsministern
hjälp en främmande person vid SJ:s biljettautomat
lyssna på en radiokanal du aldrig brukar lyssna på
ät frukt en hel dag
släpp en fis
ring en vän
dansa afrikansk dans
bada i en isvak
klättra i träd
måla hela ansiktet
res till Svalbard
gå upp en timme senare på morgonen
rita ett hus
åk karusell
ge godis till en polis
ta på dig tröjan bak och fram
tälta med barnen
gå en halvdagsvandring helt själv
gå barfota på en grusväg
tänd en brasa
lär dig räkna till 10 på kinesiska
fotografera ditt öra
be en bön
hoppa bungy-jump
grilla lammkotletter
klipp av dig håret
vandra Hallandsleden på din semester
måla akvarell
ligg på rygg i gräset
ta en långlunch
trä smultron på ett strå
ta en ny väg hem
krama en lapplisa
klappa en katt
läs en webbtidning du aldrig hört namnet på
gå på museum
tala med en politiker
hoppa på en buss du aldrig åkt med förut
lukta på en blomma
ta massage
spela trummor
tänd ett stearinljus
ta två djupa andetag
le mot alla du möter
ge en komplimang till butiksbiträdet
anmäl dig till organdonation
sov en hel dag
paddla kanot
sjung en barnvisa
gör handavtryck i sanden
besök en skola
låt någon gå före dig i kön
ät en ramslök
strunta i disken
må gött
prata med någon du aldrig sett
köp en glass
cykla tandemcykel
läs en bok
sitt helt still en halvtimma
beröm dig själv
gråt en skvätt
sätt dig i en gungstol
trampa i en koskit
skratta högt
kratta löv
säg tack för turen till konduktören

Visst är livet härligt! Mina meningsfulla mål innehåller fortfarande planer på hur vår amerikanska veranda ska se ut där jag kan sitta och se "the world passing by".
Som avslutning delar jag med mig av ytterliggare ett citat.

"Den enda person som är utbildad är den som har lärt sig att lära och att förändra" (Carl Rogers)