fredag 5 december 2008

Jag önskar dig...



Jag önskar dig
Av: okänd

Jag önskar dig inte guld, mitt barn
ej heller pengar och makt.

Jag önskar dig modet att vara dig själv
och stå för det du har sagt.

Jag önskar dig inte en stenfri väg,
men kraften att vägen gå.

Jag önskar dig kärlek i rikligt mått
och vänner att lita på.



När jag var liten
Av: Jonas Gardell

"När jag var liten kunde jag trolla.
Jag kunde göra underverk, läka sår och gå på vattnet,
färdas obegränsat i tid och rum,
jag hade makt att förvandla världen eller skapa en ny.
När jag var liten kunde jag trolla.

Det var innan de lärde mig att jag inte kunde."



Jag vet nu varför jag arbetar med de frågor som alltid drivit mig. En drivkraft som ger mig kraft, en kraft som jag vill ge de utsatta, ett hopp som jag vill ge de utsatta. Jag vill skänka hopp för mänskligheten.

Alla har inte valt den värld vi lever i och det ger mig kraft för att arbeta vidare mot ett ljus i en tunnel. En tunnel som är alltför mörk i denna värld. Min strävan är att tända en fackla för någon, om bara någon får ett ljus i sin tunnel ger det mig ro och glädje. Bränsle för att föra denna kamp finns det gott om, tyvärr.

Att se och höra om kalla handlingar, iskalla onda handlingar gör mig frusterad och ledsen. Något som gett mig kraft, men tyvärr inte alltid ork.

När jag sitter och läser om Maxs och sagas öde gör det ont i mig. När jag sitter och läser om människor som inte berörs av detta öde smärtar det mig. Tårarna börjar rinna och klumpen i halsen kväver mig långsamt, långsamt. Varför, varför, varför? Vad har de försakat för ont? barn gör som vi vuxna säger, barns handlingar är inte alltid medvetna och när jag läser om vuxnas känslokalla handlingar finner jag en kraft, en strömmande kraft. helt plötsligt skiter jag i om pojkar inte gråter, barn gråter. Att sitta och se detta och inte skänka något hopp eller tröst ger mig ingen ro.

Ondska och elände i en värld vi vuxna skapat genom makt och girighet skänker mig ilska. En skam över att vi ALLA inte gör något åt vår ondska eller orättvisa. Tänd en fackla, alla ni som vill skänka hopp. Ett hopp våra barn kan få, ett hopp för mänskligheten.

När jag läser om barns öde vet jag inte vad jag ska ta mig till. Tankar, frustration och sorgsenhet kommer över mig. JAG VILL KUNNA PÅVERKA! Allt och alla. Påverka till en värld av glädje, rättvisa och välmående. Vi har det bra, men vi kan få det bättre. Mycket bättre. Men jag bryr mig inte om jag får det bättre. Min kamp, mina känslor är till er alla som någon gång gett mig bränsle. Ett bränsle för att tända fler facklor i vår mörka värld.

Ge barnen en chans och bränsle till en ljusare värld. Till er alla som gick det grymma ödet till mötes..

I HAVE A DREAM

I HAVE A HOPE



Fred på jorden börjar med frid i var människas hjärta.

"Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga vår djupaste rädsla är att vi har omätliga krafter.
Det är vårt ljus, inte vårt mörker som skrämmer oss mest.
Vi frågar oss "Skulle jag vara lysande, fantastisk, begåvad och förbluffande"
Egentligen- Hur kan vi undgå att vara det?
Du är ett barn av gud, världen är inte hjälpt av din småbarnslek.
Det ligger inget stort i att krympa så att andra människor i din närhet skulle slippa känna sig osäkra.
Vi föddes för att förverkliga Guds härlighet inom oss.
Det finns inte bara i några av oss -Det finns i alla! När vi låter vårt eget ljus skina ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma.
När vi har gjort oss fria från vår egen rädsla gör vår närvaro andra automatiskt fria."

(Nelson Mandela)


Krama mig ofta
Av: Stina Norén

Krama mig ofta så blir jag glad och trygg,
låt mig känna mig älskad även om jag varit stygg.
Stå fast, ni som är vuxna, trots mina prövningar och test,
för även om jag klagar är ni ändå bäst.
Visa mig i handling vad respekt är för någonting,
lär mig se det vackra i världen runt omkring.
Tala om att jag duger just precis som jag är,
och låt mig höra ofta att jag är er väldigt kär.
Låt vårt hem vara ett ställe där tolerans och kärlek bor.
och kom ihåg att man kan leka även om man blivit stor!!!