tisdag 9 december 2008

finjusterade ROT avdrag och översittartanter

Ibland är det skönt att känna just ingenting. Rätt vad det är så kan det komma en svallvåg av känslor sköljande över mig och jag grips av engagemanget till att få ut något av det. Exempelvis som när jag läst om Maxs och Sagas öde. Det berör mig och jag blir starkt känslomässigt påverkad. Efter det råder en tomhet, en bra tomhet. Jag vill inte tänka, jag vill inte skapa, jag vill bara vara. En sådan tid är nu, en tid då hjärnan tagit tillfällig semester och återkommer efter jul. Verktygen som jag använde mig av i Maxs och sagas öde och de andra som givit mig något att arbeta för är:

www.raddabarnen.se och www.bris.se Ge ditt stöd du också.

Julledigheten annalkas och anspäninngen sänks, lugnet infinner sig och tiden för att beta av påbörjade projekt ska avslutas. Utvärderingen kommer efter jul och nyår och nya utmaningar kommer då på intåg. Det är en skön tid för mig. Tiden ska ägnas åt familj, vänner och hammare.

Mitt stöd kom i form av ett ROT avdrag och ett ekonomiskt verktyg för att min familj ska slippa frysa eller bli utblottade av Hydros hutlösa elpriser. Hade mycket hellre lagt dessa pengar till andra behövande. Men, men...

Livsverket ska få sin beskärda del av det hoppfulla ROT-avdraget som jag hoppas kan bli min julklapp till dess själ. Det innefattas av duktiga och komptetenta hantverkare som kan visa och lära mig nya saker inom byggbranschens rådande Timellanda.

Åter till ROT-avdraget, som jag för övrigt finner relativt flummigt. Därför bestämde jag mig för att titta närmare på avdraget. Vad är en tillbyggnad och när är det en ombyggnad i mitt hus som är ett år gammalt? Med plats nummer 94 i telefonkön bestämde jag mig för att uthärda denna tid och ta tillfället i akt att bara vara. Efter ett par, 90 stycken, mycket effektiva handläggare blev det min tur.

Min fråga löd om jag kan använda mig av ROT-avdraget på mitt ett år gamla hus med oinredd ovanvåning? Och gissa om jag fick svar på tal... I dokumentets utförande går att läsa

/.../Förslaget innebär att ROT-arbeten förs in i nuvarande system för skattereduktion för hushållstjänster (RUT). Det innebär att den som vill genomföra reparationer, om- eller tillbyggnader och/eller underhåll av ett småhus eller en bostadsrätt får en skattereduktion med 50 procent av underlaget, dock med max 50 000 kronor per år och individ./.../

(www.skatteverket.se)

Svaret blev av en relativt nedlåtande karaktär från en äldre kvinna och antagligen tillbringat alldelses för många år i telefonväxlar. Precis så som en serviceminded person ska vara idag. Ett tag trodde jag hon skulle fråga mig rakt ut om jag inte hade någon svårare fråga för att uppta hennes dyrbara tid eller om jag bara hade frågor av denna dignitet. Jag såg en uttråkat Rickard Sjöberg framför mig som satt och gäspade på 1000 kronors nivån, fast på Skatteverket.

Dock en liten bisak. I hennes svar hade hon lagt till att det gäller Ny, till eller ombyggnad! Något som en lyhörd åhörare snappade upp i farten. Jag grep en min livlina och manövrerade över henne till min sida och satte in stöten för att komma upp på 10 000 kronors nivån, en säkerhetsnivå som gör att jag hade henne runt mitt lillfinger. Så hur dum är jag? Lyckligtvis innehöll svaret ett positivt innehåll som gör att jag kan fira jul utan huvudbry. Men dock innehåller det vissa outforskade områden. Och min återstående fråga är: Hur tillförlitlig är källan? För var står det i skriften att det gäller nybyggnation? Och är det något jag lärt mig som nybyggare så är det att alltid ha överenskommelsen skriftligt.

Ni som vet får gärna lägga ut det på en tydlig plats i cyberrymden där många vilsna nybyggare svävar med sina frågor. En kritisk röst menade att i och med huset är av nybyggnation har vi en reducerad fastighetsskatt och ska därför inte kunna använda oss av ROT-avdraget. En Jante-anhängare? Något som skulle ge en skillnad på cirka 46 000 kr för mig. Med de skillnaderna hade vi knappast tagit oss ur någon ekonomisk kris.

Nu ska här i allafall anlitas hantverkare, sådana där bra, kunniga och erfarna.