måndag 24 november 2008

Ge värme.



Kalla tider innebär högre energiförbrukning, som i sin tur leder till större elräkningar. Värme och kyla är ju dock något som påverkar oss människor på flera sätt. Efter många halvprofessionella utsagor om hur vårt värmesystem fungerar blir frågorna bara fler och fler och temperaturen kallare och kallare. Nu har vi kommit till vägskälet där ett beslut behöver tas. Ska vi tänka värme eller ekonomi? Kan vi tänka värme OCH ekonomi i dessa finansiella tider? Är vi dem som lever på de ekonomiska marginalerna? Kan trivsel, effektivitet och lönsamhet motiveras i lågkonjukturer? Finns människor i min omgivning med värme och omtanke trivs jag och presterar bättre. Men som sagt så är ju jag en lagspelare av rang...

Det finns olika sätt att överföra värme. Exempelvis strålning eller isolering. I mitt fall är det isolering och omtanke som ger värme.

En studie som gjordes vid unviversitetet i Toronto visade att de som kände sig socialt utfrysta upplevde omgivningen som kall och sökte värme. Harlow och Maslow påvisade också behovet av fysisk kontakt genom sitt kontroversiella experiment på en grupp apungar. Värme, närhet och fysisk kontakt är elementära för att vi människor ska överleva och må bra.

I den sitsen är jag nu...dock av helt andra anledningar. Så dela med er av värme och omtanke. Eller isolera övervåningen så slipper ni känna er utfrysta.