måndag 10 november 2008

Förändringens tid har redan börjat


bild från www.aftonbladet.se/sportbladet

Det kan inte vara en slump som utspelar sig när jag vänder på bladet i kvällstidningen. För en gångs skull köper jag dessa eländesskildringar, nu för att hungrigt söka efter mer från KFFs segersötma. Ett för mig ytterliggare tecken på att det lilla segrar över det stora i slutändan. För en gångs skull pratar jag politik. Efter beslut av nedläggning av den lilla bygdeskolan gick en era i graven (läs malpåse). Hade argumenten och redovisningarna varit rättvisande, genomtänkta och proffesionella hade jag godtagit argumenten. Men det var de ej, uddlöst, tafatt och fegt var mer de ord som dök upp i mitt huvud efter några presenterat argumenten för kommande besparingar. Där fanns inga som helst utrymmen för medborgardialoger eller nya infallsvinklar. Bara politiskt populistiska skildringar på hur besluten skulle levereras på ett så smärtfritt sätt som möjligt. Och då menar jag inte ur hänsyn till invånarna utan ur politikernas "tuffa" beslut. De lågpresterande och ineffektiva statiska gråmonumenten skapar utrymme för en stark centraliseringspolitik, liknande miljonstäder, i en liten tillsynes landsbygdsstad med naturen som främsta ambassadör. Natur, skärgård, hav är ståtliga pelare som gjorde att jag sökte mig tillbaks till denna småstad. Trots det ska den profileras som "den stora och attraktiva staden med hela 115 butiker". Varför skäms vi för "småstadsstämpeln" eller "bonnaprofileringen"? Vi behöver inte vara som alla andra. Något som jag finner som föredömligt hos Rydström, denna stolta och obekväma pamflettmakare. Stå för det du är och gör det bästa ut av det.

Många tecken tyder på att vinden vänt inom en del kretsar och jag hoppas dessa ska nå ändra fram till min småstad, som verkligen behöver nytt syre. Signaler skickas ut likt nödbloss och återkommande visionärer går segrande ur strider. Både Obamas valseger och nu Kalmar FFs vinst i allsvenskan är av en symbolisk betydelse.

Förhoppningsvis har kretsloppet återslutits och den gröna vågen kan blomstra innan min son ska börja skolan. En anledning till att jag återvände hem var för att få uppfostra min son i en trygg och harmonisk omgivning. För mig var alternativet storstadens puls och stora utbud, men dragningskraften och frestelserna var inte tillräckliga. Jag vände blicken från den gråa, dystra och tunga industrismolken mot de grönskande, härliga och idylliska bilderna.

Tyvärr verkar nu landsbygden hålla på att avmattas genom politiska galenskaper och maktprestiger och den lilla idyllen torteras, skändas och får sina fingrar, händer, armar avkapade. Tortyrredskapen som används är slöa och ineffektiva och bödlarna är högtravande och storsinta kommunpolitiker med prestige och ideologier framför trygghet, kunskap och delaktighet.

Förhoppningsvis vänder dessa vindar och jag ser symboliken som två upplysta och tända OS facklor med Obama och Rydströms segrar som ett steg i rätt riktning.
Tids nog kommer David mala ner Goliat och den lilla idyllen kan återigen blomstra och skapa harmoni och gröna ängar med Lilla huset på prärien som förebild.

Jag värnar om en god framtid och basunerar ut folkhälsans betydelse. Folkhälsa är politik, politik för en hållbar utveckling! Tids nog måste vi inse vikten av denna gömda mänskliga vision som skapar en god och hållbar framtid för både dig, mig och våra barn.