tisdag 14 oktober 2008

Varför?



Under byggandets tid har det blivit ett och annat telefonsamtal och det har gjort att jag nu funderar över personers telefonvanor. Detta har nu även gått in i mitt yrke, då mycket handlar om att "jaga" folk. Som god kotym och för att nyttja tekniken till fullo pratar jag in meddelande för att personen i fråga ska kunna ringa tillbaka. Men varför i hela världen har man telefonsvarare om man aldrig ringer tillbaka? Spelar ingen roll var jag ringer, förutom privat. Det är jättevanligt att jag får fortsätta jaga för att komma i kontakt med vederbörande. Är det så att man har en prioriteringslista och står man inte tillräckligt högt upp på listan, så hamnar man i den mindre väsentliga kolumnen? Lite som ett skräpfilter på mailen.

Min bror och jag hade en diskussion om detta under gårdagen, då han fått erfara samma sak i en jobbsökarprocess. Efter flera veckor har företaget fortfarande inte återkopplat. Trots att de gång på gång sagt att de ska återkomma. I detta fall, och andra oxå för den delen, är det precis som att man inte vågar återkoppla och berätta att du tyvärr inte blivit anställd på deras företag. Vad sänder detta för signaler? Arrogans, ointresse, för hög arbetsbelastning, underbemanning? Jag skriver "man" i sammanhanget för det verkar vara en telefontrend som är här för att stanna och på många arenor. Ska inte ens nämna hur det ser ut inom hanterverkargenren. Där ett telefonsamtal kan innebära jobb och pengar. Vill de inte ha jobb? Företag eller företagare som inte återkopplar verkar inte förstå hur det påverkar min inställning? Är jag inte tillräckligt viktig kan jag lika väl vända mig till någon annan!

Så ring alltid tillbaka!