måndag 6 oktober 2008

Snickerier i stormiga tider!


Jag kan inte annat än påstå att det är stormiga tider. Vissa fenomen tillhör hösten, andra gör det inte. Hårda vindar viner runt husknuten och den ena räntespekulationen efter den andra presenteras i nyhetsinlägg mellan slimmade kommunala budgetars följder och följdpaket. En och annan olycka slinker igenom nyhetsfiltret och detta har nu gjort att jag slutat titta på Nyheterna. Överallt elände, elände och åter elände. Är världen så kaotisk som det ibland tycks framställas?

Jag har istället lagt upp min egna personliga överlevnadsstrategi och njuter istället av livet med mina nära och kära. Allt för att klara av min vardag med de resurser jag har till förfogande. Mina vardagsfunderingar hade kunnat bestå av mängder av spekulationer och debatter kring alla ekonomiska utlägg/inlägg i debatten om börsoro, bankpaket med mera. Men någonstans finns en sinande energikälla där oro och elände öppnar upp en alltmer sinande kran. Därför lägger jag min energi på annat. Jag sätter helt enkelt på mig mina negativa skygglappar och intar min mentala tuffhetsträning. Men hur påverkar det här negativa nyhetsfiltret oss vanliga, dödliga Svenssons?

För mig är det ett stort aber med jornalistiska närhetsskildringar minut för minut. Vi kan följa fotbollsmatcher minut för minut, börsen minut för minut, rättegångar minut för minut, Irakkrig minut för minut etc. I dessaa skildringar anser jag att det är svårt att få en rättvis övergripande bild och helhetssyn av verkligheten.

Elände anser jag skapar oro, både för mig och andra i min omgivning. På vilket sätt skiljer sig då denna bild hos andra svenska medborgare eller människor runt om i stora vida världen?

Tog för några dagar sedan del av en diskussion om hur börsrapporteringar påverkar "oss" konsumenter och hur rapporteringen kan skapa psykologiska följdfenomen med svajiga upp och nedgångar.

Personer blir oroliga och agerar därefter. Precis som att man tar ut eländet i förskott. Varför har vi inte lärt oss att leva efter våra tillgångar? Lever vi så på gränsen? Har vi ingen buffert? Vad får det psykologiska agerandet för konsekvenser i samhället? Känner vi oss otrygga, osäkra helt i onödan? Vi plockar fram våra egna krispaket och gräver ner oss i mer elände.

Inom journalistkåren, om jag nu får generalisera, har det onda segrat i en annars så underbar vardag. Så låt oss gå och odla i vår trädgård! Dras inte ner i allt elände! För min del bygger jag upp kraftkällor för att få en varm vinter. I allt elände står jag med en skruvdragare och lägger spångolv. En ack så skön aktivitet med små bekymmer och stora resultat.

Så låt oss gå och odla i vår trädgård!

bilden är hämtad från www.viivilla.se