onsdag 22 oktober 2008

En lista i punktform...


Under den senaste tiden har jag reagerát på hur lätt många vill göra det för sig. Många verkar sätta upp skyhöga mål, men vill inte lägga in samma kraftsamling för att nå dit. En ekvation med ett givet utfall. Till stor del handlar mycket om sökande och nyfikenhet som i sig är en tidskrävande, men kanske inte så energikrävande uppgift. Tid idag är ju som flertalet, eller nästan alla, vet något av en bristvara. Vad gör jag då för att kompensera tidsbristen, men ändå nå kunskap. Jo, jag läser mig till det hela, eller kanske rent utav googlar fram min kunskap. I en bok av Uneståhl beskrev han ett exempel, som jag anser genomsyrar mycket i min omgivning. Bara för att jag har kunskap och är kunnig inom mitt gebiet behöver jag inte vara kompetent. Du har alltså läst dig till en kunskap, men använder dig inte av den. Andra läser sig till den och menar att de är kompetenta. Men i smyg googlas det, läses, lyssnas, plagieras det och du drar nytta av personer i din omgivning. På så sätt har de kunskap och som till synes fungerar, men de vill absolut inte avslöja sin akilleshäl eller informatiosnkälla.

På ett snabbt och effektivt sätt inhämtas kunskap från böcker, gärna i punktform. Som för övrigt måste vara den mest effektiva skriften i Sverige? Andra exempel är de som tar åt sig information på ett snabbt sätt och tror de kan allt därefter. Bara för att jag tittar på Dr Phil innebär ju inte det att jag blir psykolog! Genvägar som gynnar många, mindre kompetenta personer. Det finns en grundläggande kunskap, men inget intresse för djupare kunskap och kompetens. Många av dessa har en position, som till stor del handlar om en fasad, ett spel, en prestige...

Nu menar inte jag att jag själv är någon profet med allsmäktig upplysning och kompetens. jag själv söker ju kunskap på detta sätt när jag bygger hus och befinner mig stundtals på djupt vatten. Dock med ett gott resultat i slutändan. Däremot tror jag att många har svårt att nå det sista steget, som är betydligt mer behöriga. Personer som har en vilja, en drivkraft men utan kompetens och erfarenhet. Då är det svårt att nå det sista steget. Framförallt inom hälsobranschen.

Så för att effektivisera mig till nästa steg har jag bestämt mig för att göra en lista för att nå min inre framgång. Unde resans gång kommer jag strukturara upp mitt arbete och arbeta vidare mot framgångar. Helt enkelt nn My name is Earl lista, som kommer genomsyra mitt liv.