onsdag 8 oktober 2008

Att bara vara!






Tänk att få kunna sitta och njuta av höstfärgerna och bara andas in den klara och härliga höstluften. Överallt är det helt tyst och de färgranna löven seglar förbi för att sedan täcka marken med sin lyster. Solen sprider sina strålar över det klarblåa, stilla havet. Tystnaden sprider sin harmoni i kroppen och jag kan koppla av från världens allt elände. Jag sitter här och nu!

Dessa känslor har blivit en strävan och drivkraft under vår byggprocess. I våra tankar har vi hela tiden haft med oss den ameriknaska verandan och vi sitter nu och hittar inspirationsfulla idéer till vårens projekt. under sökandets gång har jag lärt mig mycket och förstått att en amerikansk veranda är inte bara en stilfull veranda, utan även en livsstil.

Reynolds Price uttryckte det i sin bok Out on the porch som:

"A place to breathe in crisp April mornings, a place to pass star-filled August evenings. A place to celebrate all the quiet pleasures of life, accompanied by the soft, comforting thump, thump, thump of a rocking chair."

Igår hade jag en av dessa underbara känslor då jag blickade ut över en stjärnklar himmel genom fönstret och jag kände hur underbart vi har det. Trots alla vardagsmåsten, ekonmiska kriskalkyler och teorier om konjunkturförlorare tillät jag mig att njuta av det jag åstadkommit. En av mina drömmar har gått i uppfyllelse och som jag aldrig trodde när jag cyklade på mina närliggande skogsvägar som liten.

Visst finns det orostankar, men hittar jag lugn och inspiration är det lättare att finna framtida vägar till strategier och överlevnad. För jag är ju trots allt en av de som lever i arbetslivets projektträsk!

Men just nu lever jag för den känslan till att få sitta i en hänggunga och bara låta världen snurra förbí. Ett nog så viktigt inslag som alltför få unnar sig i vardagens höga tempo.

Att bara sitta och njuta och låta vardagen ha sin gilla gång. Det är reflektionspauser av kvalitet det. Allra helst under dessa helt underbara höstdagar som det är.