tisdag 30 september 2008

Luckrativ bransch!


Har nu märkt hur många inköp vi gått bet på och stundtals blivit helt bortkollrade. Som tur väl är handlar det inte om några stora summor, men många bäckar små. Tyvärr är jag en godtrogen och stundtals naiv person som tror på personers ord och godhet. Den bilden har idag förvrängts till lite mer av skeptisk karaktär. Framförallt när det gäller säljare och hantverkare. En del verkar ha lagt ner ett helt liv på att lura folk och erbjuda halvdana tjänster för en spottstyve pengar. Borde det inte finnas lättare sätt att lura folk på? Typ av Joakim Postner karaktär. Då snackar vi värt mödan, eller?

Girighet eller nonchalans? Vad vet jag? En sak vet jag och det är att utan byggboom hade en del hantverkare jag stött på aldrig ens haft ett litet uthusprojekt att ta sig an. I högkonjuktur och byggkaruseller föds en del troll!

Erfarenheten säger mig att jag får gå in med en mer öppen inställning fortsättningsvis, för det finns även jättemånga seriösa och duktiga hantverkare och säljare i branschen. Men det är som att gå på ett minfält där man kan ta helt fel steg med förödande konsekvenser.

För min del blev det bara något snedköp av lampor och en del andra småblessyrer, som jag nu hittat för betydligt billigare pengar! Så minan var inte ens av kinapuffkaliber! Det retfulla är att jag gick på snacket vid inköpstillfället! Trots gedigen research, men vad gör man? Får nog höja ribban ännu mer med research eller ha personlig inköpscoach a là Lyxfällan.