torsdag 16 juli 2009

1,5 km har respekt med sig i älvarnas köldslagna kraft

Innan vansbrosimmet fick jag åter och åter höra att det bara vara att plaska från A till B. Det som dessa plaskentusiaster glömde bort är att vi bor i Sverige. ett land med blandade väderleksförhållanden. framförallt under den svenska sommaren. något som ett antal simentusiaster glömt bort i sin planering av vansbrosimmet. Sträckan var inga problem och kommer troligen aldrig bli. inte ens för de otränade! Dock så har även vädret en stor del i simmet. 12 grader i luften och 16 i vattnet var något som många inte kalkylerat med. redan efter 5 minuter blev första simmaren varse om detta. Under simturen räknade jag lätt till minst 6 skrik om kramp och en fick föras med ambulans till sjukhus. Vistelsen i Vansbro blev en regnig vistelse och dikena var mer eller mindre älvar.

För övrigt blev vistelsen en resa i tiden och många gamla minnen väcktes till liv. Minnen från förr som vildmarksinstruktör och ett liv kantat av äventyr och vardagsflykter. Något som förändrade både mig och min situation. En lång och händelserik resa till ett bättre självförtroende påbörjades vid denna punkt och det blev många intressanta och härliga möten med människor från sveriges alla delar.

under några dagar har jag sorterat och byggt upp mig själv genom att bara ta det lugnt efter denna roadtrip med grabbarna. en rolig och grabbig resa med en stor mängd skratt och humor.

nu ska livsverket få sin beskärda del av byggandet, som i många svenskars hem kallas semester. men vad gör väl det en sommar som denna.