torsdag 18 juni 2009

En stabilare plattform, vad är det värt idag?

Tom, trött, tillfreds, men ändå lite rastlös. Tror det är synonymer som kan beskriva de känslor jag idag går runt och bär på inom mig. Efter att ha jagat en stabilare plattform i ett halvår nådde jag äntligen ända fram i veckan. I går kom det positiva beskedet att någon gillar min profil, vill anställa mig och ser möjligheter i det jag skapat under mina år. Tro inte att det går att slappna för det i prestationsdjungeln för det. Omdelbart kommer nästa utmaning och det är den otäcka löneförhandlingen. att sätta siffror på det du är värd i detta avlånga janteland. Någon frågade mig för ett tag sedan om jag hade några tips för att kunna hova in storkovan och känna att man är värd den summa pengar som står på pappret framför dig. Är det pengar som är strävan i livet är mitt första tips att se sig om utanför detta läns gränser. Blekinge är inget län där du kan stoltsera med lönepappret om du arbetar inom de frågor jag fyllt på mitt oskrivna blad med. vare sig det är statligt eller kommunalt. För någon månad sedan var jag på intervju i stora huvudstaden och den lön som erbjöds där kunde jag både pendla, bo och gå med plus med. Något som hade varit svårt för många arbetsgivare i detta län.

Så tips ett för dig som är lönekarriärist: Pendla eller flytta från Blekinge län.

Dock finns det så mycket annat som länet är unikt inom gränserna och som för mig är mycket mer värt än pengar... i det avseendet är jag ingen lönekarriärist och till det ganska usel på att löneförhandla. Börjar i och för sig bli bättre, så inte de statliga och kommunala klossarna äter upp mig helt och utnyttjar min svaghet. Jag får helt enkelt hitta andra värden och genvägar i livet för att bli rik tills jag får lön för mödan. Vad det är återstår att se...