onsdag 27 maj 2009

En sann entropist!

Finn Flow!

"Livskvaliteten beror inte enbart på lyckan, utan också på vad man gör för att bli lycklig. Om man misslyckas att finna mål som ger mening åt ens liv, om man inte använder sitt sinne till dess fulla kapacitet, då förverkligar goda känslor bara en bråkdel av de möjligheter vi besitter. En människa som uppnår tillfredsställelse genom att dra sig undan från världen för att "odla sin kål", som till exempel Voltaires Candide, kan inte anses leva ett utsökt liv. Utan drömmar, utan risker, kommer det man uppnår att bara på ett ytligt sätt se ut som liv." (Mihaly Csikszentmihaly, Finna flow)

Ett kännetecken på flowaktiviteter är att de ger en omdelbar feedback. I högpresterande team talas det om uppföljning för att klara av att prestera över en längre tid med hög anspänningsnivå.

För tillfället fokuserar jag framåt och skapar mig en framtid. På sistone har både uppföljning och feedback infunnits och det har gett motorerna bränsle. Tyvärr var det grus i bränslet då kroppen reagerade med en kraftig förkylning.

Blir ett osammanhängande inslag, men gud vad skönt det är med feedback och intressanta inslag i vardagen att följa upp. Jag har en plan och det blir helt klart lättare att inte spreta iväg i livets alla utmaningar. Har på sista tiden varit en ren och skär entropist och lagt fokus på allt för mycket. Därav går jag på djupet, för havet är djupt.

"Att leva innebär att uppleva - genom att handla, känna och tänka." (Mihaly Csikszentmihaly).

Jag upplever och ett antal livspusselbitar faller ner framför min blick. En del hinner jag greppa, men långt ifrån alla. Jag kan inte se den röda tråden ännu, eftersom ingen pusselbit är den andra lik. Mitt pussel är likt snötäcket där ingen av snöflingorna är sig lika och jag har för mycket framför mig för att kunna fokusera och finna flow. Jag är en sann entropist som sprätter över livets alla pusselbitar i det snötäckta landskapet, men jag börjar nu dra mig inåt pudelns kärna...