fredag 10 april 2009

vad innebär att effektivisera?

Under min vistelse i stora staden uppkom många funderingar kring effektivisering. När jag satte mig ner vid ett bord för att ta det lugnt och insupa lite av livet i staden kunde jag inte låta bli att lyssna på ett samtal vid bordet bredvid som just tog upp en del av mina senaste funderingar. Det handlade om hur arbetet skulle kunna utvecklas på en arbetsplats och just ordet effektiviseras hade i samtalet en mycket negativ klang. Den ena personen slog ifrån sig för att de skulle vara tvugna till att effektivisera och suckade djupt över det kommande arbetet. Men är effektivisering så farligt och varför har det så negativ klang?

För att få en mer allmän bild av den vanligaste innebörden av effektivisering Googlade jag ordet och fann en proffesionell effektiviseringskonsult som sammanfattade det så här:

"Föreställ dig att du på kortare tid än vanligt hinner med mer än normalt, och vet att det viktigaste blivit gjort!"

Hur länge orkar vi slimma och effektivisera på detta sätt? Om just effektiviseringen mäts i tid, hur länge kan det effektiviseras innan det blir till en börda för individen som får press på sig att bli snabbare och snabbare som i sin tur innebär ännu mer jobb?

I industrisammanhang och produktionsarbete effektiviseras arbete genom robottillverkning och det blir svårt att hänga med i den utvecklingen som personal. Trots det har jag i vissa sammanhang hört hur man just jämför med denna effektiviseringsprocess. Tillslut tror jag denna utveckling blir ohållbar och kan skapa frustration bland personalen. På vilket sätt ska då en hållbar utveckling ske för att arbetsgivare med flera ska vara nöjda med att effektivisera? Kan det vara så att det till en början kan vara ett steg i rätt riktning med att få en positiv utvecklibng genom att belysa vad vi har för bild av effektivisering och vad vi har för förväntningar på utvecklingen inom organisationen?

I ett inledande skede anser jag att effektivisering kan underlätta genom att öppna upp en kommunikationen parter emellan. För många gånger tror jag det handlar om förutfattade meningar och bilder som vi har när dessa ord kommer med i olika sammanhang.

I min omgivning på arbetet hade verkligen detta ämne behövt belysas, men det vanliga svaret jag får när ett förslag till förändring kommer på tal är att det hinner vi inte med. Många tjänstemän är inne i det skållade råttracet , inkluderat chefer. De ser bara sitt och när det är deadline. Resultaten innebär ett antal dokument som i bästa fall blir hyllvärmare. Just för att arbetet ska ske så snabbt som möjligt.

För mig handlar effektivisering om tid, pengar och energi. I samtliga av fallen ovan prioriteras bara tid. För att få en hållbar utveckling skulle energi behövt prioriteras som sprat tid och därmed kunna utvärdera resultatet på ett rättvist sätt för att få arbetet kostnadseffektivt.

Detta var bara några av tankarna som infann sig under vistelsen i en stad där mycket verkligen mäts i tid och ett tempo som jag förstår att många tillslut inte orkar med. Ibland måste vi inse våra begränsningar. Dock har denna prägel en tjusning om du orkar med tempot, och har råd, för utbudet är lockande. Det är dock en annan historia.

för min del blev det en andra plats i anställningsintervjun och det gäller nu att ta nya tag. Men livet där var frestande och lockande på många sätt och vis.