torsdag 18 september 2008

utslag av oro!


90 % av all oro påstås vara obefogad. Jag lever i världen av att jag ingår i de 10 %, där min oro är befogad. Tyvärr blir det lätt så när jag är en obotlig pessimist som lärt sig vara optimistisk.

Idag har varit en sådan dag då all oro känns befogad och självförtroendet fått sig en rejäl törn. Allt på grund av dålig kommunikation och otydliga riktlinjer. Jag lär så länge jag lever, men en del i min omgivning utgår från att jag lärt mig så länge jag levt genom EN universal kunskap. Som går att tillämpa vid alla tillfällen. Den ekvationen blir definitivt inte lyckosam. Allra helst inte för en obotlig pessimist med höga krav.

Ord som "stå på dig", "roffa åt dig", "se till så du syns" eller "vässa armbågarna" har ekat innanför denna ödmjuka pannlob. Under ytan har många av dessa meningar bubblat och idag var den dag då en liten del inom mig brast. Framtiden är oviss och för en pessimist med höga krav och strikta framtida milstolpar är det inte så lätt att inse det.

Framtiden ÄR oviss, men visst kan jag påverka den, iallafall med tydliga riktlinjer och milstolpar. Det är dock jag som ska skapa dessa stolpar och ordet projektledning blinkar likt en neonskylt framför ögonen. Hela livet är en projektledning, med ett start och stopp, eftersom en pessimist har en förmultnande bild av livet efter döden. Möjligheten att påverka där är inte direkt ett samtal med Sankte Per.

Har det blivit i - landsproblem och tankebekymmer? Helt klart! Kan jag påverka utslaget av min framtid? Kan jag påverka utslaget av oro? Helt klart!

Vissa gör det med piller och andra med alternativa tankegångar! Är min oro verkligen befogad, egentligen?