måndag 8 september 2008

"Ingen mästare värd sin titel låter någonsin dagen hända honom; han skapar sin dag."


hur mycket strävar vi efter att skapa våra dagar, hur skapar vi vår framtid, kan vi kontrollera vår framtid?

Alla dessa frågor har snurrat ett otal gånger i mitt huvud. Jag är, eller har varit, en person som hela tiden vill ha koll på min framtid. Och då menar jag stenkoll. Min värsta fiende har varit ovissheten och flertalet dagar har gått åt att planera olika utvägar, i olika scenarior. Själv trodde jag att jag var ensam om detta fenomen, men har nu märkt efter ett antal år och erfarenheter att så inte är fallet. Kontrollbehovet är starkt hos många, för starkt hos ännu fler och sjukligt hos... en del. Hur mycket kan vi påverka i vår omgivning?

Kan jag påverka allt framför mig?

Förhoppningvis kan vi kontrollera en hel del, men vi bör nog acceptera att en del kan vi inte påverka. Kanske är det så att slumpen inte är en tillfällighet???

En icke påverkbar dag är det idag och det är bara att gilla läget och jobba vidare... Det är bara att blicka för morgondagen och lägga upp en ny strategi och revidera den gamla. Livet är fullt av överraskningar.