tisdag 8 juli 2008

Vad gör jag för fel?

När motivation och ork sinar är det inte lätt att vara kreativ vare sig det gäller livsavgörande ting eller små saker som att slå i en spik. Motivationen går på lågvarv och många, många livsfilosofiska frågeställningar passerar revy. Kan tyckas att det låter djupt och eländigt och det är det. vad beror denna svacka på då? för att reda ut situationen och livet tar vi till en djuplodad kognitiv psykologisk analysering av min tillvaro.

Problemställning och status: Varför är jag så hängig och orkeslös?

1. Övergeneralisering: Enstaka negativa händelser påverkar livet i sin helhet. Osannolikt! livet ter sig bra i sin helhet och jag njuter för det mesta av min tillvaro.

2. selektiv abstraktion: En enstaka detalj färgar hela sinnesstämningen och verkligheten. I en positiv mening fokuseras det på en negativ detalj. Inte heller troligt, då jag senast igår kände mig stolt och nöjd i en situation med feedback.

3. Förminskning och förstoring: Överdriver eller underdriver egenskaper och händelser. Nu börjar det likna något!!??!!

Vad kan det vara som jag över eller underdriver i min tillvaro för tillfället?

Situation: orkeslös, melankolisk, deppig, irriterad

Automatiska tankar: Nä, jag vågar inte, ska jag nu misslyckas med detta också, varför vågar jag inte göra detta nu då? Jag orkar inte med detta också!

Tankefällor; Åååå, jag kommer misslyckas, typiskt mig att inte klara detta, nä, nä jag gör inte det nu för jag misslyckas ändå.

Alternativa tankar: på vilket sätt ska jag nu klara av denna uppgiften, jag klarar en del av detta själv, jag provar och ser vad som händer.

Slutledning och status: JAG ÄR FÖRKYLD!!! Och när en man är förkyld, snackar vi livssvacka!

Positiv tankeenergi: Snart är förkylningen över och så länge kan jag koppla av och ta det lugnt.

Be aldrig en man om hjälp med huset, då han är förkyld.



Bilden är hämtad från Google; sökord: hängig