måndag 28 juli 2008

En vecka med sviter av avkoppling










Nu påbörjas sista veckan innan semester. Vad nu semester innebär för dig med hus? Enligt Wikipedia är definitionen av semester:

en avtalad ledighet under ett visst antal av årets dagar.

Vad blir då semester för mig? Projekt 1: Luka ogräs och så gräs. Projekt 2: Måla huset.

Nu är detta helt självvalt eftersom vi betämde oss för att köpa hus och jag kan inte låta bli att känna en viss stolhet när jag nu sitter med träningsvärk långt upp över öronen efter ett rejält pass av ogräskamp under gårdagen. Ogräsbekämpning kan bli den nya motionsflugan. Tänk att istället för att gå på gym vandra runt i trädgårdar och bekämpa diverse gräsarter. Låter bekant fast i andra former. I så fall skulle Fixarlaget bli huvudkonkurrent.

I förra veckan tog jag däremot en välbehövlig paus från vardagssyslorna och åkte med syskonen och min kära fader och fiskade öring uppe vid Harasjömåla. En underbar dag med sjöar som var precis knäpptysta och stilla, inte ens en fisk syntes (till vårt förtret). Men den rogivande atmosfären och avkopplingen var mycket skön och behövlig. Det är hälsa när den är som tydligast.Ingen stress eller press, bara njutning.

efter 15 års uppehåll av flugfiske var det dags att se vad som satt i ryggraden. En del knutar var som bortblåsta, men kasttekniken fanns där. Dock lite väl ringrostig. Men känslan av närvaro och koncentration i underbara naturskådespel infann sig snabbt och jag kan inte annat än säga att det gav mersmak för fler sådana pauser från vardagssyslorna.