torsdag 26 juni 2008

Varför ska det vara så svårt att sätta upp listerna?

Efter en veckas boende i huset börjar jag konstatera hur snabbt vi slår oss till ro. Tapeterna är på plats sedan en vecka och kaklarna är nu äntligen klara i köket. Med en knatte på femton månader runt omkring sig märker jag nu skillnad på effektivitet eftersom han gärna vill hjälpa till (till mitt förtret. Det märks nu varför det är svårt att få klart den sista finnishen. Och tyvärr är det en hel del som återstår rent praktiskt tills allt är klart, om nu allt någonsin kommer bli klart. Känner de i min omgivning som hållt på i trettio år och som fortfarande inte är klara. Med det vill jag mena att de inte har listerna på plats ännu.




För att slippa bli stressad av stöket (eftersom vi nu satt ett provisoriskt sovrum på nedervåningen) är priolistan följande:


1. trappmontering (är det någon som monterat en L-trappa från snickarlaget får ni gärna ge tips)

2. inköp av förvaring så som klädskåp, garderober, hyllplan i tvättstuga

3. skafferi (kök, rent allmänt med lister och småprylar)

4. fasadfärg ( undersöka vad det är för skydds - eller grundfärg. En hel vetenskap!!!). Vi ska fortsätta på New England stuket och vill därför ha en ljus färg. Gärna vit, men har hört många med skepticism i rösten, eftersom vi bor vid havet. Nätet gav mig tipset om light grey och vita detaljer: någon som har erfarenhet av vit fasadfärg eller tips på andra New England inspirerade fasadfärger?

5. Så gräs... med en bonde som lämnar matjord sållad med rester av stenstorleken alperna kvar i matjorden, är den fysiska träningen förlagd till tomten.

På den positiva listan och saker som jag gläds över, är hur bra fondtapeten blev och att vi hittade en bra marin tapet. Har ni funderingar på marint stuk i tapetväg rekommenderar jag Casadeco Ocean. helt underbara tapeter (dock ej easy up, men inte så svåra att sätta)

Priorinteringslistan skulle kunna göras flera mil lång, men jag vill njuta lite av atmosfären och lugnet innan alla husmåsten ska klaras av. Huset är ju inte färdigt förrän listerna är på plats, eller?