tisdag 24 juni 2008

tiderna kommer och tiderna går


Somliga planerar sin framtid medan somliga planerar för uppbrotten. Vissa bygger och vissa river. Andra gifter sig, medan andra skiljer sig. Tider förändras och somliga låter livet bestå. Med visst vemod ser jag hur vardagen raseras för vissa och andra planerar med glädje en långsiktig framtid tillsammans. När jag nu åker förbi Sommartorpet och ser på tiden som varit där, stockar sig rösten och jag får en lite ledsen känsla i kroppen. För en person med en viss nostalgisk ådra innebär känslor värme och ibland sorgsenhet. Känslan av att se ett hus stå tomt och öde skapar för mig sorgsenhet. I ett hus ska liv sjuda och människor skapa minnen. Ett hus ska levas och skapa framtid och fylla sin funktion. Tänk så många olika berättelser som skulle kunna berättas om väggar kunde tala. Att hitta ett hus berättelse kan väcka många goda inredningsidéer och inspiration, det är det vi nu har försökt ta med oss i Livsverket. Jag började häromdagen läsa en bok som nätet rekommenderat mig: an affair with a house. En person med känslor skaffar sig ganska snart en affär med ett hus, en surrogatälskarinna för vissa, en verklighetsflykt för vissa, en tankebunker för vissa. Det är det som är affären för mig, inte räntelägen, bottenlån, investeringskostander, taxeringsvärde, ja, ni fattar nog poängen. Affären med huset och alla känslor som investeras, det är det som är affären med huset för mig. Allt detta var en del av de känsloinvesteringar som gjorde att vårt första hus blev det tredje med en gång. Med andra ord Livsverket som känner till våra glädjestunder, sorgestunder, frustrationer och mest använda svordomar. Vi har nu lämnat sommartorpet och ska nu låta våra väggar få en berättelse att berätta.

Så välkommen till Livsverket, en historia om mer än ett hus.